poniedziałek, 20 lipca 2020

SCRUM

    Scrum to Zwinne (Agile) podejście do tworzenia nowego produktu. Produktem jest często oprogramowanie, ale może to być dowolna rzecz, która ma dla kogoś wartość. Na przykład kampania marketingowa, konferencja, video podcast albo samochód. Scrum opiera się na dostarczaniu produkt w małych przyrostach, co powoduje, że w dowolnym momencie wiemy gdzie jesteśmy i mamy działającą wersję produktu.
            What is Scrum? - Agile Arena
    Podstawą pracy w Scrum jest cykliczne działanie w tzw. sprintach. Mają one określoną, stałą długość (1-4 tygodni), których efektem ma być konkretna wartość dodana dla klienta projektu. Zespół projektowy planuje, realizuje, sprawdza i poprawia tylko bieżący sprint. Po zakończeniu sprintu podejmowana jest decyzja „Co dalej?” czyli co teraz powinno być naszym priorytetem z całej listy zadań i pomysłów. Środowisko, w którym obecnie funkcjonują wszystkie firmy jest bardzo dynamiczne zarówno na zewnątrz jak i wewnątrz przedsiębiorstwa. Ma to swoje bezpośrednie przełożenie na realizowane projekty. Skoro nie mamy pewności co do wydarzeń w dalszej przyszłości, to po co zajmować czas na dokładne planowanie zadań, które będą możliwe (lub zupełnie niepotrzebne) do realizacji dopiero za pół roku. Niepewność jest nieodzowną częścią procesu projektowego, dlatego konieczne jest szybkie reagowanie na zmiany zachodzące w otoczeniu projektu, a to właśnie ma umożliwić nam praca w sprintach.

     Scrum Pillars Explained | Scrum Guide Simplified - YouTube

Wydarzenia w Scrum

  • Sprint — iteracja nie dłuższa niż jeden miesiąc, w ramach której zwarte są pozostałe wydarzenia;

  • Sprint Planning — na początku każdego Sprintu patrzymy co jest najbardziej wartościową rzeczą do zrobienia przez Development Team i prognozujemy jak będzie wyglądała praca w tej iteracji;

  • Daily Scrum — codziennie Development Team spotyka się, żeby sprawdzić stan pracy i wspólnie zdecydować co należy dalej zrobić;

  • Sprint Review — pod koniec Sprintu sprawdzamy jak wygląda przyrost produktu i zbieramy feedback, żeby interesariusze mieli jasny obraz faktycznego postępu i dostosować wymagania do ich oczekiwań;

  • Sprint Retrospective — na koniec Sprintu zatrzymujemy się na chwilę, przyglądamy się procesowi, narzędziom, interakcjom, żeby zdecydować jak usprawnić proces;


Artefakty w Scrum

  • Product Backlog — lista rzeczy do zrobienia dla produktu, jedyne miejsce, z którego Development Team bierze pracę. Product Backlog powinien być zawsze aktualny, żeby jasno pokazywać ile jeszcze jest rzeczy do zrobienia dla produktu;

  • Sprint Backlog — lista rzeczy do zrobienia w tym Sprincie. Sprint Backlog powinien być zawsze aktualny, żeby jasno pokazywać jaki jest postęp pracy.

  • Product Increment — ukończony, przetestowany i zintegrowany przyrost funkcjonalności i właściwości produktu, który pokazuje co jest faktycznie zrobione i jak to wygląda.
  •                 Scrum – wstęp do najpopularniejszej metodyki wytwarzania ...

1 komentarz: